7 שאלות שחשוב לשאול לפני שאתם מתחילים אבחון לילד

כאשר אנחנו מתעניינים באבחון לילד אנחנו בודקים את המחיר כמובן. אולם, אבחון אינו מוצר מדף. הוא מחייב השקעה רבה מצד הילד ומצד המאבחן, על מנת לקבל תמונה רחבה ומעמיקה של מצבו הקוגניטיבי והרגשי של הילד. בהמשך חשוב לקבל המלצות מקיפות ומדויקות כדי שהילד יקבל את העזרה לה הוא זקוק בתוך בית הספר ומחוץ לו. המלצות לא מותאמות, עלולות להידחות ע"י מערכת החינוך.

לפני תחילת האבחון מומלץ לשים לב לנקודות הבאות:

 

1.      מי מבצע את האבחון?
חשוב שאת האבחון יבצעו אנשי מקצוע מוסמכים ומיומנים. 
באבחון דידקטי המאבחנת היא מאבחנת דידקטית שעברה הסמכה לכך באחת המכללות.
באבחון פסיכולוגי המאבחנ/ת הוא/היא פסיכולוג/ית. 

באבחון פסיכודידקטי יש שתי אפשרויות – פסיכולוג חינוכי אשר מוסמך לבצע את שני חלקי האבחון (דידקטי+פסיכולוגי) או שילוב של שני אנשי מקצוע, מאבחנת דידקטית ופסיכולוג/ית. היתרון בביצוע ע"י שני אנשי מקצוע הוא בהעמקה של כל אחד מהחלקים וביכולת של שניהם להידבר ולהגיע להבנת צרכי הילד.

 

2.      בכמה מפגשים/שעות מתבצע האבחון?
אבחון מורכב ממספר מובנה של תתי אבחונים אשר הילד אמור לעבור. יש ילדים המסיימים בזמן קצר ויש ילדים שלוקח להם זמן רב יותר. כאשר מחלקים את האבחון ליותר ממפגש אחד, ניתנת אפשרות לילד להתאקלם, להרגיש נוח יותר ולמצות את יכולותיו, דבר שמתקיים פחות כאשר האבחון מתבצע במפגש אחד. הדבר חשוב במיוחד בחלק הפסיכולוגי, כאשר עולים תכנים רגשיים. כאשר הילד רגוע, גם התכנים שעולים מעמיקים יותר. מכאן שיש הבדל בין אבחון המועבר במפגש אחד, לבין אבחון המועבר בכמה מפגשים.

 

3.      האם האבחון הדידקטי כולל מתמטיקה ואנגלית?
אבחון זה כולל יכולות מילוליות ובלתי מילוליות. בדיקת יכולות החשבון והאנגלית היא לכאורה רשות. אולם הדבר חשוב גם ביסודי ובעיקר בתיכון כיוון שעם תוספת זו מקיפים את כלל הנושאים הנלמדים בבית הספר ומכאן שגם ההתאמות (אם צריך) יהיו מקיפות ומדויקות יותר.

 

4.      מה עושים כשהילד לא משתף פעולה?
אבחון יכול לפעמים להיות חוויה לא קלה ואף מאיימת במידה מסוימת לילד. הוא נשאל ונבדק בתחומים בהם הוא מתקשה וצריך להשקיע מאמצים לאורך זמן. לכן חשוב שהמאבחנים יהיו מוכנים להידבר עם הילד, לנקוט באמצעים שונים על מנת למקד את הילד ולעיתים אפילו להמשיך במפגש נוסף. כלומר, הקשר האישי עם הילד חשוב ביותר. כך לא יהיו חלקים באבחון עליהם ידלגו עקב חוסר שיתוף פעולה.

 

5.       האם יש בקרה על האבחון?
רצוי כי איש מקצוע נוסף, מומחה בתחום, יעבור גם הוא על האבחון. מכיוון שמדובר בתהליך מאוד מורכב, כל זוג עיניים נוסף, תורם לאיכות האבחון.

 

6.      כיצד מוחזר האבחון?
רצוי כי בסיום האבחון תערך פגישת החזרה עם ההורים. לפגישה זו חשיבות רבה מכיוון שהיא בעלת מאפיינים של ייעוץ והכוונה למימוש התכנית החינוכית/טיפולית המוצעת. חשוב לזכור כי אבחון כתוב בשפה מקצועית וטוב לתרגם אותה לחיי היום יום.

 

7.      האם הקשר עם המאבחן מסתיים בסוף האבחון?
לעיתים גם לאחר החזרת האבחון יש צורך להמשיך את הקשר אתכם, המשפחה. הקשר יכול להיות בעזרה לאיתור  טיפול מתאים, או בהידברות עם מערכת החינוך, על מנת לעזור ליישם את התכנית הטיפולית המוצעת.

 

חשוב לזכור: אבחון ניתן לעשות רק פעם ב-3 שנים. לפיכך עדיף לבצע אבחון בבית ספר יסודי עד סוף כיתה ג' ולאחר מכן מתחילת כיתה ז' (ואז הוא תקף לכל התיכון).

 

יש לכם עוד שאלות?
אנו מזמינים אתכם להתקשר, להתייעץ איתנו ולקבל את כל המידע הדרוש.